KristalCoatings.nl | A new generation is calling | diversen beweging

Bezoek ons op: Facebook | Nederlands | English      

Over ons | Produkten | Acties | Beurzen | Nieuws | Nieuwsbrieven | Dealers | Diversen | E-mail |

   
    De Chemicus | Klanten aan het woord

Spotlight

De KRISTAL TIME produktlijn
Zeer snelle droogtijden bij enkel 20 graden Celsius


KRISTAL Universal TimeClear (meer informatie)


Testimonials

"Enige tijd geleden, ongeveer 4 maanden, werd ons bedrijf benaderd met het verzoek om de Kristal blanke lak uit te proberen. Hier een simpele conclusie van wat mijn bevindingen zijn. De blanke lak laat zich na even experimenteren gemakkelijk verspuiten ...(lees verder)"


Kennis maken

Om kennis te maken met de nieuwste produkten van Kristal Coatings hebben wij een kennismakingspakket van € 165,- samengesteld. Een pakket kunt u eenvoudig bestellen via onze site en wordt u zonder verzendkosten toegezonden.





De markt in beweging

Vraag: hoe moet een oldtimer met een matige lakstand en kleine roestplekjes worden behandeld (schuurladder) en hoe is de laagopbouw qua soorten grond- en aflak?
Datum: 12 februari 2007
Auteur: Rene de Vries

Oldtimeradvies:

Na goed geconstateerd te hebben of de oude lak geen thermoplast is, kan men de roestplekjes met een standaard schuursysteem behandelen:

  • P80 kaalmaken en roest verwijderen (bij voorkeur met een planetaire schuurmachine);
  • Plamuren;
  • Uitschuren P80-P120-P180-P280;
  • Washprimer of epoxy primer, daarna een filler;
  • Uitschuren met P380-P100%;
  • Dan kan je daarna een aflak gebruiken 2k of een basislak met blank.
Moet de auto helemaal gespoten worden, zet er dan voor alle zekerheid een sealer tussen.


Hoog volume bij lage druk
Datum: 9 februari 2007
Auteur: Rick Helder

Sinds mijn komst bij Kristal Coatings heb ik gemerkt dat diverse autoschadeherstelbedrijven nog niet goed ingericht zijn met een goede luchthuishouding en met name het juiste begrip van "Hoog volume bij lage druk" (HVLP).

De voordelen van HVLP zijn:

  • Veel minder nevel en overspray;
  • Lagere uitstoot van oplosmiddelen door hoger rendement;
  • Minder vervuiling; denk aan filters, maskers;
  • Het verbruik van materiaal is duidelijk minder;
  • Het eindresultaat is mooier en gladder (minder schuren bij het spuiten van surfacers).

Uiteraard is het wel erg belangrijk dat men de juiste sproeieropening, naald en luchtkap gebruikt en niet te vergeten nippels en koppelingen met de juiste diameter.

Het controleren van de juiste luchtdruk aan de luchtkap wordt gedaan met een manometer, die men aan de onderkant van het spuitpistool kan aflezen en daarna kan afstellen volgens de voorschriften van de fabrikant. Het aflezen van de luchtdruk gebeurt altijd aan het spuitpistool en niet aan de wand, omdat er door de lengte van de luchtslang drukverlies optreedt. Verder dient het afstellen van het pistool altijd te gebeuren met de haan open.


Perslucht kwaliteit voor watergedragen laksoorten
Datum: 29 januari 2007
Auteurs: Twin Air Systems te Voorburg en Rene de Vries

Voor het probleemloos verspuiten van "watergedragen" laksoorten is het uitermate belangrijk dat de afgegeven perslucht de juiste kwaliteit heeft. De verffabrikanten verlangen een persluchtkwaliteit welke voldoet aan de ISO norm 8573-1 klasse 1.4.1.

Met andere woorden, de perslucht moet "droog en schoon" zijn en dus vrij zijn van stofdeeltjes, water- en oliedelen en oliedampen. Deze, voor het verwerken van laksoorten, schadelijke bestanddelen komen in de perslucht door het comprimeerproces en de omgeving waarin de compressor is geïnstalleerd.

Deze ongewenste stoffen kunnen verwijderd worden door:

  • Het plaatsen van een goede koeldroger welke is aangepast aan de totale capaciteit van de compressor;
  • Het plaatsen van een kwalitatief goede micro persluchtfilter, 0,01 micron;
  • Het plaatsen van een kwalitatief goede persluchtfilter met aktiefkool.
De koeldroger moet de waterdelen zodanig uit de perslucht verwijderen zodat de perslucht een dauwpunt heeft van +3°C (bij een luchtvochtigheid van 70% en een omgevingstemperatuur van 25°C) De beide persluchtfilters moeten de fijne stof- en oliedelen, olie- en waterstofdampen uit de perslucht filteren (vaste delen tot 0,01 micron en een olie- en waterstof restgehalte 0,001 ppm W/W).

Het is aan te bevelen de 2 persluchtfilters zo dicht mogelijk te plaatsen bij het reduceerventiel, bijvoorbeeld aan de buitenkant tegen de wand van de spuitcabine (niet in de cabine).

Wij adviseren ook het stukje persluchtleiding tussen de filters en het reduceerventiel te vervangen, zodat men er vanuit kan gaan dat na de filtering de perslucht niet vervuild kan worden door oude leidingen.


Het laatste nieuws leest u
op onze Facebook page